בחלק גדול משגרת החיים שלנו אנו נדרשים לעבודת צוות. בעבודה – פעמים אנו חברים בצוות ולפעמים מפעילים אותו, לעיתים מדובר בצוות גדול ולעיתים בקטן, וגם בחיים הפרטיים – משפחה מהווה צוות.
אם אתה עומד בראש צוות, מפעיל אותו ושואף להגיע לתוצאות הגבוהות ביותר יחד עם הצוות שלך, הקפד על הדברים הבאים:
סמכות – תן לצוות כלים ניהוליים כדי שיוכלו לקדם את המשימה. כלומר, תן לכל אחד מהם את הסמכות לקבל החלטות בקטע המשימה השייך לו.
אחריות – נסה לחלק את האחריות עם הכפופים לך. טע בהם את ההרגשה שיחד עם הסמכויות שקיבלו הם קיבלו גם אחריות לביצוע המשימה.
אל תשאיר את חברי הצוות עם אחריות ללא סמכות, ולהיפך. הדבר עלול לגרום לתסכול ולעכב את ביצוע המשימה.
שיתוף – שתף את הצוות בהתלבטויות. שמע את האנשים לפני קבלת ההחלטות, ואפשר להם להעלות נקודות מבט נוספות. לפעמים לעובדים הזוטרים יש פתרונות טובים ביותר לדילמות בהן אתה מתחבט.
ערוץ תקשורת פתוח ומוכר – קבע ישיבות צוות קבועות ומסודרות, כדי שכל המעורבים ידעו על ההזדמנות לחשוב יחד ולתרום, ויתכוננו לקראתה.
שקיפות – כדי להימנע מאינטריגות ומתחושה שחברי הצוות בולמים האחד את השני, שתף את הצוות במה שקורה גם כשההחלטה לא מקובלת על כולם. הסבר מדוע נהגת כך, וקח על עצמך את האחריות להחלטה ולתוצאות.
קור רוח – גם כשאתה נתקל בקשיים ומהמורות, זכור לפעול לאחר מחשבה, ובהיגיון. אל תשכח את כל המשאבים העומדים לרשותך. אינך חייב לקבל החלטה במקום, קח את הזמן הדרוש לשם קבלת החלטה שקולה.
יצירתיות – היה פתוח לפתרונות נוספים ולחשיבה אחרת לפתרון בעיות. נסה לבחון את המשימות מכיוונים שונים, הפוך בהם והפוך בהם.
התמדה – בעבודת צוות ישנם תהליכים ארוכי טווח שחשוב להקפיד בהם על שמירת רצף ואיכות. קבע נהלים והגדרות ברורים, הטמע אותם בצוות ובארגון, והקפד על יישומם לאורך זמן. בקביעת הנהלים ובתהליכי הטמעתם אפשר להיעזר באנשי מקצוע.
מנהיגות – היה מנהיג. ההובלה שלך את הצוות מתוך עמדה אחראית, אכפתית ומעורבת מזינה באופן משמעותי את האנרגיה של עבודת הצוות.
בחלוקת העבודה הקפד לענות על השאלות:
למי? למי נתת את המשימה והאם הוא קיבל אותה באופן מלא. חשוב שהמשימה תותאם למקבלה.
מתי? עד מתי על מקבל המשימה לבצע אותה.
כמה? איך נדע שהמשימה בוצעה. מדידה כמותית או פרמטרים אחרים, מוגדרים מראש, להצלחה.
איך? איך מקבל המשימה מתכונן לבצע אותה? אילו אבני דרך קיימות במהלך המשימה ולמי הוא מדווח על ההתקדמות.
למה? האם הצוות וכל אחד בו רואה את הכיוון? מבין את מטרת העבודה וחשיבותה? האם כולם מכוונים אל אותו מגדלור להשגת המטרה? אם הצוות יידע את ה"למה", השגת ה"איך" תהיה הרבה יותר קלה